• Innowacja pedagogiczna realizowana w roku szkolnym 2021/2022
          "Mistrzowie Kodowania
          "

           

          Opracowanie: mgr Agata Rynduch Realizatorzy: mgr Agata Rynduch, mgr Ewa Sionko

           

          Termin realizacji: 01.10.2021r. - 30.01.2022r.

          Innowacja z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych, edukacji matematycznej, programowania i robotyki prowadzona będzie w grupie
          V integracyjnej dzieci 5,6 -letnich

           

          CELE INNOWACJI

           

          Głównym celem wprowadzanej innowacji jest:

          • rozwijanie u dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych kompetencji kluczowych w sposób najbardziej im przyjazny: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie;
          • wszechstronny rozwój dzieci w tym: rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem, nauka szukania rozwiązań, wyciągania wniosków, kreatywnego myślenia w działaniu, rozwijanie kreatywności, pomysłowości dzieci;
          • stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie przez dzieci z nowoczesnych technologii;

           

          • doskonalenie wiedzy, umiejętności i warsztatu pracy nauczyciela poprzez stosowanie nowoczesnych metod aktywizujących dzieci;
          • wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.

           

          Cele szczegółowe wprowadzanej innowacji:

          • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
          • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
          • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i z dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
          • wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
          • wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
          • usprawnianie dużej i małej motoryki dziecka
          • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
          •  kształtowanie umiejętności korzystania z takich pomocy edukacyjnych jak tablet, smartfon, roboty, aplikacje komputerowe;
          • umiejętne zastosowanie przez nauczycieli metod pracy w oparciu o technologię komunikacyjną;
          • podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod nauczania.

           

           

          OPIS INNOWACJI

           

          Pierwszy etap

          Początkowo dzieci przygotują swoje umysły do nabywania umiejętności kodowania poprzez ćwiczenia i zadania rozwijające logiczne myślenie, pamięć, spostrzegawczość a także koordynację wzrokowo-ruchową. Będą rozwijać umiejętność tworzenia ciągów przyczynowo - skutkowych, rozwiną kompetencje miękkie oraz umiejętność współdziałania i pracy w zespole.

          Propozycje:

          - sudoku;

          - labirynty;

          - memory;

          - aktywności ruchowe przy piosenkach z płyty „Dziecięce kodowanie” A. Kornackiej, wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

           

          Drugi etap

           

          Kolejnym etapem będzie kodowanie na dywanie na macie edukacyjnej, czyli programowanie bez komputera, za to z użyciem różnych przyborów: obrazków, cyfr, liczmanów, kolorowych kubeczków, za pomocą których następuje: wspomaganie mowy, rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną, nauka czytania i pisania, koncentracja uwagi, doskonalenie orientacji przestrzennej, integracja grupy, doskonalenie myślenia abstrakcyjnego i logicznego.

           

          Etap trzeci

          Trzecim etapem będzie wykorzystanie technologii komputerowej oraz robotów GeniBot podczas zajęć.

          GeniBot to uniwersalny, wyposażony w wiele funkcji robot edukacyjny do nauki programowania, zamknięty w obudowie o kształcie niewielkiej kostki. Otwiera dzieciom drzwi do świata nowoczesnych technologii i edukacji w nurcie STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics). Zachęca do eksperymentowania i poszukiwania kreatywnych rozwiązań. Praca z robotem, to ogromne korzyści dla dziecka, świetna zabawa, która rozwija miękkie kompetencje takie jak: logiczne, algorytmiczne myślenie czy zadaniowe podejście do stawianych problemów. Ułożony przy pomocy kart do kodowania program pozwala wprowadzić robota w ruch i sprawić, żeby wykonywał wybraną sekwencję poleceń. Robot edukacyjny sczytuje znajdujące się na kartach znaki, a następnie wykonuje w zadanej kolejności zawarte na nich polecenia. Zestaw kart dołączonych do robota pozwala zaprogramować barwę diod, zaprogramować wydawanie dźwięków, poruszanie się po narysowanej linii, a także przemieszczanie się na podstawie wykonanych działań matematycznych i poruszanie się po obwodach figur geometrycznych. Umieszczone na kartach piktogramy pozwalają na korzystanie z robota również dzieciom, które nie potrafią czytać. Dzięki temu dziecko ma możliwość poznania podstawowych konstrukcji programistycznych. Uczy się jak stosować pętlę, warunki czy funkcje.

          Ten sposób kodowania wspiera też naukę czytania i pisania.  

          Zabawy z robotem w naturalny sposób oswajają dziecko z językiem obcym. Od użytkownika zależy, czy robot będzie powtarzał komendy w języku polskim czy angielskim. Wszystkie karty do kodowania posiadają napisy w dwóch językach, więc dziecko widzi napisane słowo i jednocześnie może słyszeć jego prawidłową wymowę.

          Niezwykle ciekawy efekt można uzyskać, jeśli połączy się kilka identycznych robotów dla dzieci w „drużynę”, współpracującą ze sobą i wykonującą wspólnie określone polecenia. Współpraca pomiędzy kilkoma urządzeniami możliwa jest dzięki modułowi Bluetooth.

          GeniBot to robot, który idealnie sprawdza się w procesie kształtowania kompetencji kluczowych u dziecka. GeniBot kształtuje kompetencje językowe, matematyczne, cyfrowe, artystyczne. Karty do edukacji matematycznej pozwalają na doświadczanie matematyki, ułatwiają uczenie jej w sposób czynnościowy, sprawiają, że każde dziecko patrzy na wykonywanie działań matematycznych jak na świetną zabawę, a nauka dodawania i odejmowania przestaje już być przykrym obowiązkiem. Dobór odpowiednich kolorów, instrumentów, tworzenie melodii z sekwencji dźwięków, rysowanie tras, po których przemieszczał się będzie robot - praca z GeniBotem, to więc nie tylko nauka programowania powiązana z przedmiotami ścisłymi, to również rozwijanie wrażliwości artystycznej i poczucia estetyki.

                     

    • Kontakty

      • Miejskie Przedszkole nr 2 w Bochni
      • 513 108 734 696 454 963 - Dyrektor przedszkola
      • Miejskie Przedszkole nr 2 w Bochni, ul. gen . T. Jakubowskiego 12, 32-700 Bochnia. Poland
      • 6:30 - 17:00
      • Adres skrzynki podawczej ePUAP: MP2Bochnia
  • Galeria zdjęć

      brak danych